:: Followers ::

Wednesday, November 2, 2011

Kalam Hati..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bismillahirrahmanirrahim,

Betapa kurasa sukar sekali mencari mood untuk menulis, mata sudah mengadap laptop namun jari jemari ini tetap kaku untuk menari-nari di atas keyboard. Mungkin itu yang dimaksudkan erti pada menulis. Pejam jelik pejam jelik, masa itu berlari ibarat litar pintas yang menyambar, masakan Allah bersumpah demi masa, ini membuktikan kepada kita pada perlunya berhati-hati dengan masa. Aku mengeluh lagi, sudah 22 tahun hidup di dunia, menguruskan masa dengan secerdik mungkin masih gagal dimaksimumkan.


Kini, sedar tidak sedar aku sudah berada di semester 7, sekali gus memaksudkan ini semester akhir aku berada di alam kampus. Hanya beberapa minggu sahaja lagi, dunia kampus, kerja-kerja berpersatuan, sahabat-sahabat serumah, dunia yang bebas dengan pelbagai taklifan akan beransur-ansur aku tinggalkan.

Namun aku perlu redah itu semua dalam mewarnai hidup sebagai seorang khalifah menuju syurga Allah. Ya Allah berkatilah hidupku, ahli keluargaku, sahabat-sahabat perjuanganku dan seluruh penghuni alam ini.


Hidup sebagai seorang mahasiswa, apakah yang dimaksudkan sebenarnya. Seringkali aku termenung memikirkan bentuk sumbangan yang akan ku terjemahkan kepada masyarakat kemudian hari. Wahai kalian yang bergelar mahasiswa, perjuangan kita sekarang adalah menuntut ilmu.

Ini bukan bermakna tanggungjawab dakwah diduakan kerana dalam berdakwa menuntut kepada ilmu. Pernah kukesali melihat sebilangan aktivis yang sangat hamasah dalam perjuangan namun apabila berbicara berkenaan bidangnya, ia hanya mampu mendiamkan diri dan mengiakan sahaja apa yang dibicarakan. Lagi parah apabila melihat graduan pendidikan tinggi pulang ke masyarakat tanpa sebarang sumbangan, ditanya itu tidak tahu, ditanya ini tidak tahu, akhirnya rutin harian dihabiskan pergi dan balik dari tempat kerja, dan bersahaja dengan ahli keluarga.


 Ayuh sahabat-sahabat yang kucintai, apapun bidang kita, kita perlu hadhom dengan ilmu itu, mahupun ekonomi, sains, undang-undang lebih lagi pendidikan agama, semua itu sangat penting untuk dimanfaatkan oleh ummah. Bukan PNGK yang ingin kubicarakan, lebih lagi ingin menjadikan sebagai kayu ukur, tetapi tingkat kualiti ilmu yang perlu ditekankan. Kita faham apa yang kita belajar dan jelas ke mana hala tuju kita selepas ini.


 Anak muda hari ini perlu mengubah mentaliti ke arah mentaliti sebagai pemerintah. Kalau bukan kita mahasiswa yang faham agama, penerima tarbiyah dan tahu tujuan hidup, siapa lagi yang akan mengalih system hari ini.


Baru-baru ini, aku melibatkan diri dalam satu program nasional. Satu pengajaran yang aku dapat ketika itu, mahasiswa hari ini perlu tingkatkan kualiti kepimpinan. 


Sebagai pemimpin, kita perlu ubah tradisi menghukum orang. Hari ini mentaliti kita perlu diubah sebagai mentality pemerintah. Pendekatan merakyatkan kepimpinan, bersikap professional, dan berlapang dada sudah cukup untuk menjadikan kepimpinan kita berkaliber dan dihormati segenap peringkat. 


Benar, berkerja itu penat dan menyakitkan namun usah diterjemahkan dengan emosi yang melulu, dan tingkah laku yang mengaibkan diri sendiri. Kesimpulannya, pemikiran seorang pemimpin perlu matang, professional, dan bukan meletakkan emosi di hadapan. Lupakah kita pada ayat cinta Allah,


Kita sentiasa minta apa yang kita MAHU tetapi, Allah berikan apa yang kita PERLU. Kunci utama adalah: Redha & berbaik sangka dengan penyusunan Allah. Allah itu Maha Baik. Allah tidak akan menzalimi hambaNya. Berbaik sangkalah, dan lihat sesuatu perkara pada sudut yang positif. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.


Wahai sahabatku,
Sementara aku masih lagi mampu berpesan, ayuh kita bersama meningkatkan kualiti diri kita. Persiapkan kelengkapan ruhiyah kita menempuhi cabaran mendatang.



 Hari ini kita hanya memikul taklifan sebagai seorang anak, pelajar, khalifah dan hamba Allah, belum lagi sebagai seorang pemimpin keluarga, ibu atau bapa tambah lagi pemimpin masyarakat, bayangkan keaadaan yang akan kita harungi kiranya secebis ini bekalan yang kita persiapkan. 


Layakkah kita mendambakan kasih dan cinta Allah buat hamba yang sering lalai lagi alpa dan mampukah kita mengharungi hidup tanpa naungan Allah yang mengiringi. Sementelah itu ayuh kita fokus pada kelengkapan nafs yang menuntut. 


Kiranya suatu hari nanti kalian melihat diri ini tersasar dari tujuan asal kita hidup, ingatkan diriku pada halaqah-halaqah cinta kita dipertemukan, dan ganjaran Allah menanti di sana kelak. Berikut adalah pesanan-pesanan buat diri ini yang diabadikan dan ingin dikongsikan kepada sahabat-sahabatku yang dekat dengan hidupku,


1. Keberkatan Allah adalah priority dalam menjalani rutin kehidupan.
2. Sekali jatuh, bangkit kembali dan cuba lagi.
3. lakukan sesuatu perkara dengan penyusunan yang terancang dan penghayatan
4. Jaga hubungan dengan Allah
5. Hadapkan kekhusyukan hati kepada Allah s.w.t ketika solat
6. Sentiasa memohon keampunan, redha dan penjagaan Allah s.w.t
7. Membiasakan dengan selawat dan salam seatas Nabi Muhammad s.a.w
8. Menjaga dan meningkatkan kualiti ibadah wajib.
9. Meningkatkan ibadah sunat
10.Bersihkan dan sucikan hati terhadap semua makhluk
11. memastikan kelangsungan proses pembelajaran ilmu demi manfaat ummah
12. Setiap yang diputuskan demi kemaslahan Ummah
13. Analisa, muhasabah, laksanakan tajdid dan islah pada setiap kali sebelum tidur
14. Suburkan ukhwah Islamiah.




Ini sahaja yang ingin kukongsikan meski pun ad di seketika waktu yang aku jua tersasar, namun tidak salah kiranya kita sentiasa mempertingkatkan kualiti hidup demi kemaslahatan ummah, aku sayang sahabat-sahabatku yang faham pada tuntutan agama, dan aku mahu kita beriringan mencapai Mardhatillah.


Wassalam.

No comments:

:: Lidah Penghunus ::

Sahabat


"Apabila Allah pertemukn seseorang yang menambat hatinya,

dia lupa pada Allah, dia terburu-buru cuba memenangi hati

dia biarpun banyak masa dibazirkn,

hatinya diselebungi khayalan dr Allah,

Cinta kerana nafsu sering dianggap cinta kerana Allah,

itulah manusia dan liciknya syaitan yang memperdaya,

cinta Allah tidak mengecewakan,

cintanya sentiasa membawa kebahagiaan kepada hati, perasaan dan kehidupan.

Oleh itu, marilah kita menjadi wanita yg bisa mengetuk kelalaian lelaki dari terpesona dengan fitnah wanita.

Cinta perlu dihijab dengan iman dan khasyatullah kerana Allah jadikan cinta sebagai satu ujian.

Bersamalah mujahadah menjaga hati!"