:: Followers ::

Thursday, January 7, 2010

Bismillahirahmanirrahim...
Alhamdulillah hari ini diberi kesempatan untuk menjenguk sekejap blog yang bersawang ni. Sekadar perkongsian kegembiraan, minggu lepas dalam tempoh seminggu aku dapat berjumpa dengan dua orang sahabat yang amat dirindui. Biar cuti sebulan, plan usrah dirancang tetapi beberapa kekangan tetap tidak dapat menemukan aku dan sahabat-sahabat. Sebelum kuliah bermula pada minggu lepas, aku bersama sahabatku di USIM (shoe) pergi ke KL, ditakdirkan on the way nak pulang ke USIM, sahabatku di UM(wani) mengirimkan mesej, hanya dengan beberapa mesej dibalas, dia beria-ia hendak mengikutku pulang ke USIM. Gembira bukan kepalang, malam itu masa dihabiskan dengan bertukar cerita, suka dan duka ditempat perjuangan masing-masing. Esoknya, sebelum aku menghantarnya ke stesen komuter nilai, aku membawanya meronda-ronda di kawasan kampus, ke fakulti kesayanganku dan akhirnya makan di Nilai3, walaupun pertemuan ini hanya seketika tetapi cukup mengubat kerinduanku... (nisa'dengankuda tungangannya)
continue...
kemudian, pada wekend baru ini aku diberi kesempatan mengikuti kunjungan USIM ke UMT sempena jemputan ke Konvension Mahasiswa Melayu (KONMAM). Ketika itu, aku satu lagi peluang yang tidak disangka-sangka apabila aku berkesempatan bertemu sahabatku di UDM(nisa'). Kebetulan UDM berhadapan dengan UMT, jadi tiada masalah bagi kami untuk bertemu. walaupun perjumpaan yang agak singkat, tetapi sudah cukup untuk mengubat hati dan membiakkan lagi bunga ukhwah antara kita. Manusia merancang, Allag juga merancang, tetapi sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah. Terima kasih tuhan, mempertemukanku dengan dua sahabat ini, buat sahabat-sahabat lain, insyaAllah moga suatu masa nanti kita diberi peluang untuk bertemu.
Ukhwah fillah tidakkan musnah,
walaupun ombak badai datang mendesak,
tautan erat tak mungkin patah,
dengan ismullah kita berbaiah,
Bertemu berpisah,
hanya kenangan semata,
redho Allah kita cari,
bertemu kembali dinegeri abadi.
Uhibbukum fillah.
"Allah kadang-kadang menggunakan cubaan-cubaan ringan untuk membuatkan kita menadah tangan kepadanya.. Seringkali Dia melimpahi kita dengan rahmat, tetapi masih belum cukup untuk membuatkan kita mengingatinya... Justeru Yang Maha Agong ini menjatuhkan batu kecil buat kita agar sentiasa mengingatinya...apabila engkau memandang segala dari Tuhan mu yang menciptakan segalanya... Yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuat keinginanmu terhalang serta menyusahkan hidupmu... Pasti damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segala sesuatu... bukan Allah tak tahu derita hidupmu... Retaknya hatimu... pilunya perasaanmu... tapi mungkin itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya.
p/s: buat sahabat-sahabat yang mengenali diri ini, doakan urusan ini dipermudahkan..



No comments:

:: Lidah Penghunus ::

Sahabat


"Apabila Allah pertemukn seseorang yang menambat hatinya,

dia lupa pada Allah, dia terburu-buru cuba memenangi hati

dia biarpun banyak masa dibazirkn,

hatinya diselebungi khayalan dr Allah,

Cinta kerana nafsu sering dianggap cinta kerana Allah,

itulah manusia dan liciknya syaitan yang memperdaya,

cinta Allah tidak mengecewakan,

cintanya sentiasa membawa kebahagiaan kepada hati, perasaan dan kehidupan.

Oleh itu, marilah kita menjadi wanita yg bisa mengetuk kelalaian lelaki dari terpesona dengan fitnah wanita.

Cinta perlu dihijab dengan iman dan khasyatullah kerana Allah jadikan cinta sebagai satu ujian.

Bersamalah mujahadah menjaga hati!"